Vatten-76webb

Sommaren är inte direkt årstiden då man vill stå inne på ett gym. Solen har verkligen varit framme hela sommaren och den verkar inte försvinna än på ett tag. För många är det en plåga att träna utomhus i gassande solsken, medan andra fullkomligt älskar det. Däremot kan det vara bra att känna till vad man behöver tänka extra på när man tränar i extrema temperaturer. 

("Gym, Girl, Workout - Must Credit to My S" (CC BY 2.0) av Witches Falls Cotages.)


Vad händer i kroppen? 
Det är mycket som händer i kroppen när temperaturen stiger och vi anstränger oss fysiskt. Först och främst börjar vi att svettas mer, vilket är kroppens sätt att kyla ned sig när temperaturen stiger. I normalt viloläge ligger kroppens genomsnittstemperatur på 37 grader, och när vi anstränger oss ökar den. Ökar den för mycket minskar prestationsförmågan och till slut orkar man inte längre. Det som händer då är att kroppen får värmeslag, och det är viktigt att man avbryter sin träning och får i sig vätska samt att man sänker kroppstemperaturen.

 
Vänj dig vid värmen
Om man är helt otränad, eller ur form, är ett hårt träningspass i stekande hetta inte att rekommendera. I ju bättre form man är desto bättre klarar kroppen av att reglera kroppstemperaturen. Enligt www.aktivtraning.se är ett tips att successivt vänja sig vid träning i värme, istället för att gå "all in" direkt. Börja med kortare, medelintensiva träningspass som du gradvis trappar upp. Då får du en chans att känna efter om du trivs med att träna utomhus i värmen, samt att du får en uppfattning om vilken typ av ansträngning du klarar av.


Varva ned
Dra samtidigt nytta av värmen och se till att varva ned med hjälp av vad sommaren har att erbjuda. Ta ett svalkande dopp i havet efter träningen. Ät en isglass och koppla av med en serie från Netflix på paddan, eller browsa runt i www.CasinoWings.se utbud av spelsajter som Boa Boa, Storspelare och Happy Hugo, från solstolen. Njut även av temperaturerna. 


Återställ balansen 
Det är alltid viktigt att återställa vätskebalansen och blodsockernivåerna efter ett hårt träningspass, men det är framför allt viktigt när man tränar i extrem värme. Då är det ännu viktigare att man får i sig tillräckligt med vätska och att man återställer saltnivåerna som svettas ut av kroppen.
 

("Person Holding Black Barbell - Credit to" (CC BY 2.0) av Toolstotal.)



Andra smarta tips
När man tränar utomhus i direkt solljus är det viktigt att man har rätt klädsel. Se till att klä dig i träningskläder som leder bort fukt och som inte klibbar fast mot kroppen och försvårar träningen. Var noga med att smörja in dig med en hög solskyddsfaktor, och att du har på dig en keps. Den som är extra värmekänslig kan enligt www.actic.se välja att träna tidigt morgonen eller senare på kvällen. Då är temperaturerna svalare och solen är inte lika brännande.
Och om det är en riktigt het sommardag är det faktiskt OK att skippa träningen. Ta en promenad på kvällen istället och njut av vad den svenska sommaren har att erbjuda. 

Läs hela inlägget »

Som ni kanske vet som har följt mej ett tag så gillar jag att experimentera med mitt hår. Ena stunden är jag platinablond, och några månader senare så är jag mörkbrun, just nu kan man väl säga att jag är någon kombination av båda.

Det såg riktigt risigt ut för mitt stackars hår där ett tag, min frisör vägrade både blondera och slinga när jag bönade och bad haha, bara för att håret var så illa däran att det skulle gå av helt enkelt.

Jag fattade inte riktigt varför det kunde vara så dåligt eftersom jag tog en paus från blonderingen och slingorna ett tag och lät min mörka naturliga hårfärg växa fram, men kvalitèn sög fortfarande, det var risigt och det gick av i topparna hela tiden.Vissa hårstrån gick av långt upp på huvudet så de stod rätt upp när det blåste ute.. och när jag duschade så var det en stor tuss av hår varje gång, såg riktigt hemskt ut rent ut sagt.

Till slut fick jag nog och ville gå till botten med problemet, så jag bytte till bättre shampoo och balsam (kör på Kevin Murphy Repair me just nu) och investerade även i Olaplex som jag använder cirka 1 gång i veckan, men framförallt så har jag märkt störst skillnad sedan jag började med vissa tillskott.

Jag har forskat runt lite på olika bloggar efter bra hårpiller, det finns ju en del att välja på, både på Apotek och olika sidor på nätet, och har förstått att dessa kanske inte är så effektiva eftersom de är ihopsatta med olika vitaminer och mineraler, vilket inte blir tillräcklig bra dos för att ge bra effekt.
Därför köper jag de vitaminer som dessa ihopsatta hårpiller innehåller för att få ut en hög dos av vardera!



ZINK
Sedan jag började ta Zink har jag märkt stor skillnad på håret och huden.
Många kvinnor har underskott på Zink, och dessa är en otroligt viktig mineral får håret.
Jag använder mig av denna, jag tar 1-2 tabletter om dagen. Brist på Zink kan bland annat visa sig i att ens hår tappar i färg och man får gråa hårstrån.


MSM
MSM som brukar kallas ”mirakelmedlet” tillför kroppen organiskt svavel och är bra för alltifrån ledvärk till hudproblem, sköra naglar och håravfall. Svavel har sedan långt tillbaka använts för att läka sår och mot olika hudbesvär som eksem, psoriasis, acne, astma samt i hårvårdsprodukter mot mjäll. Denna äter jag dagligen av.


Biotin
Biotin är en populär ingreidens i de flesta hårkostillskotten. Detta är den bästa B-vitaminen för att få håret att växa. 


B-Complex
Denna kör jag för att även få i mig övriga B-vitaminer, jättebra för tillväxten av hår, naglar och finare hy. Denna hittar ni här.


Ett annat tips är att verkligen massera hårbotten i duschen för att stimulera hårväxten. Burkar alltid göra detta när jag shamponerar håret, eller bara sitta och massera hårbotten när jag kollar på film till exempel, effektivt och gött samtidigt.
 




En modellbild från innan jag satte i löshår och slingade nu senast, detta är enbart mitt riktiga hår efter 2 månader med dessa produkter varje dag. Mycket tjockare och friskare än innan! Man kan se hela tiden nu att nya hår växer fram vilket är underbart, och jag tappar inte alls mycket hår när jag duschar längre.



Vill ni passa på att fylla på i vitaminförrådet så ar ni allt mellan 10-20% rabatt på Proteinbolaget med koden "PBSANDRAREICHE" så passa på, grymma priser nu under sommaren dessutom! :)

Läs hela inlägget »

Oavsett om man försöker gå ned i vikt eller bara äta mer hälsosamt kommer man att möta tillfällen som gör det svårt att hålla kostplanen. Födelsedagar, utekvällar och andra festliga tillfällen brukar involvera mycket och ofta onyttig mat - och givetvis vill man inte missa dessa roliga stunder. Under juni och juli kommer det att uppstå flera sådana tillfällen, eftersom det är då som VM i fotboll 2018 för herrar kommer hållas. 

Nästan alla större sporthändelse är förknippade med onyttig mat och dryck. En matchkväll med kompisarna involverar ofta snacks som chips och dipp eller maträtter som pizza och hamburgare. Och när det är världsmästerskap innebär det att det kommer att spelas flera matcher i rad under en hel månad. Däremot så finns det flera alternativ på nyttigare tilltugg och mat som passar minst lika bra till sportmyset som det traditionella snackset.


Tänk utanför boxen

Det är inte midsommar som kommer vara fokus i Sverige i slutet av juni, utan det är alla fotbollsmatcher som spelas i Ryssland mellan den 14 juni och 15 juli. Betting sajterna har nära följt uppladdningen inför VM 2018 och oddsen pekar mot att det kommer att bli Tyskland (3,25) och Brasilien (3,25) som går till final. 

("PIZZA: Rucola, Tomaten & Parmesan" (CC BY-SA 2.0) tagen av Katrin Gilger.)

I Sverige är fotboll ofta förknippat med drycker som öl och läsk samt pizza och chips. Även om det är helt OK att äta och dricka detta någon gång ibland, är det inte bra att göra det för ofta. Istället kan man tänka utanför boxen och försöka hitta andra maträtter som är lite nyttigare, men som fortfarande är enkla att äta. En av anledningarna till att man väljer ”skräpmaten” när man tittar på tv är just för att den ofta är enkel att fixa och äta. 

Känner man däremot att man inte vill byta ut det traditionella fotbolls-snackset kan man välja nyttigare och hälsosammare alternativ. Man kan t.ex. göra hemmagjordpizza istället för att hämta från den lokala pizzerian. Man kan välja en magrare ost och mer grönsaker som tillbehör. Man kan till och med välja alternativa pizzabottnar som är gjorda på majsmjöl eller blomkålsmjöl.


Välj snacks efter länderna som spelar

Är man intresserad av mat från andra kulturer är en rolig idé att välja mat som kommer från nationerna som ska spela. Ska till exempel Spanien spela kan man duka fram tapas, vilket är ett perfekt fotbollssnacks men som också kan göras nyttigt. När Mexiko spelar kan man duka fram tacosen, vilket man också kan göra när Sverige spelar. Tacos brukar ju skämtsamt kallas för den svenska ”nationalrätten”. 
 

("Roast onion dip + Veggies" (CC BY-SA 2.0) tagen av theresac.)

Poängen är att det går att duka fram det perfekta kvälls- eller match-snackset utan att det påverkar kosthållningen man följer och utan att man får dåligt samvete. Och om man skulle råka äta mer än vad man borde är det inte hela världen. Då får man istället ta nya tag, fortsätta som vanligt med träningen och se till att duka fram något gott och nyttigare till nästa match. 
 

Läs hela inlägget »

Som ni kanske har sett på min Instagram och Snapchat så har jag gett mig in på en nya och spänannde diet sedan i måndags, nämligen Carnivore som den kallas.


Jag har varit så sjukt dåligt på att testa nya saker när det gäller kost så nu fick jag verkligen motivationen att testa detta så fort jag började läsa om innehållet i denna spännande diet. Hela min kost består nämligen enbart av kött, ägg och smör!
Och även fick och skaldjur fast jag inte hunnit få in det i kosten ännu.

Inga växtdelar eller kolhydrater med andra ord. Själva upplägget går ut på att äta allt som har ögon egentligen, kan låta brutalt men vill verkligen experimentera, och utvärdera hur jag mår på denna kosten. Kanske går jag över till LCHF direkt efter, eller vegankost? Vi får se!



Detta består Carnivores kost av:

Rött kött:     Nötkött, fläsk, lamm, vilt, fåglar
Vit kött:       Kyckling, kalkon, fisk, skaldjur
Organ:          Kött Lever, njurar, tunga, benmärg, hjärta, hjärna
Ägg:             Kyckling ägg, gås ägg, anka ägg

Mejeri:         Grädde, ost, smör (Detta är olika beroende på vart man läser, vissa håller sig enbart till smör vilket jag gör just nu då jag helst vill testa hur jag mår av att vara utan mejeriprodukter)



Hur mycket äter jag?

Inget räknande av kalorier utan man äter tills man är mätt, och man äter när man är hungrig.



Vad dricker jag?

De som är riktigt hardcore dricker enbart vatten när de kör Carnivore, vilket jag inte gör. Jag behöver min Pepsi Max hehe. Men många dricker sockerfritt, zero och lightdrycker till detta.

Öl är ju bara att glömma som ni förstår eftersom det är som att dricka bröd. Så här kommer jag att få sluta dricka öl, cider och vin, och enbart köra på whisky och ren sprit som inte innehåller några kolhydrater. Man kan alltid göra en grogg på sprit och Zero drycker till exempel. Har inte planerat att dricka massor under denna dieten för att klargöra, men Sweden Rock väntar ju runt hörnet och där kan det väl bli en whisky eller två ;)




Hur mår jag hittills?

Jag startade denna dieten i måndags så jag är inne på min fjärde dag nu. Från första dagen upplevde jag mig mycket piggare, alltså påtaligt piggare. Jag brukar ofta bli jättetrött mitt på dagarna, speciellt efter jag ätit och kan sova middag lite då och då, men det var inte ens aktuellt nu. Jag älskar ju att äta kött så för mej har detta vart paradiset hittills. Inget som helst sockersug eller sug efter något annat alls, jag går in för detta stenhårt.

Jag kissade mer och var uppe och kissade de tre första nätterna. Upplevde även att jag var svinpigg mitt i natten så hade svårt att somna om, vilket jag aldrig har problem med annars. Kände pulsen slog hårdare med och det kröp i benen, men kan tänka mig att är på grund av omställningen från kolhydrater till enbart protein och fett, nästan som en slags avtändning.

Nu på fjärde dagen har jag varit lite segare, hade huvudvärk när jag vaknade imorse och gissar på att det berodde på att jag druckit för lite. Det är viktigt att dricka mycket under denna dieten. 

Jag har inte testat på att träna ännu på denna kosten, har en tatuering som håller på att läka så har inte vågat dra till gymmet än, men planerar att träna imorgon så får vi se hur det känns med styrkan och piggheten på gymmet.



Hur har kosten sett ut dessa dagarna?

Ägg och bacon till frukost, sedan någon form av kött eller grillad kyckling till lunch och middag, tillsammans med mycket smör som jag saltar och kryddar lite. Är jag mer hungrig äter jag mer ägg på kvällen.



Hur ser vikten ut?

Tappade 1,8 kilo på de två första dagarna, har inte vägt mig något sen dess då jag inte har en våg tillgänglig just nu. Såklart är det vätska jag tappat men ändå.




Effekter av dieten?

Man har läst om personer som blivit av med kroniska sjukdomar av denna dieten, även blivit av med pollenallergier, kattallergier. Jag tror mycket av detta beror på att de äter just enbart kött, så att ifall de är intoleranta mot någon sorts kost de ätit innan så kommer de bli av med dessa problem de medför. Så detta fungerar säkerligen bra som en uteslutningsdiet för att ta reda på vad man inte tål




Jag är absolut inte en expert inom detta, har läst runt en del på nätet om detta innan jag bestämde mig för att testa 1 månad o se vad som händer. Sök på Carnivore på nätet så kommer ni att hitta en del artiklar och folk berätterlser om deras erfarenheter om detta.
 

Läs hela inlägget »

I Skandinavien blir det allt vanligare att var och varannan person har minst en tatuering. Dessa kan vara små, personliga motiv som inte syns om inte bäraren visar upp dem. Eller så kan det vara stora helkroppstatueringar. Oavsett stil och mängd så är de inte osynliga i de nordiska länderna. 


Däremot finns det fortfarande en viss tabu kring tatueringar och man bör vara medveten om att det inte är överallt i världen som de ses lätt på. Japan, som trots sin långa historia av tatueringar, har t.ex. en väldigt hård syn på tatueringar och tatuerade personer.  
 


Men överlag har tatueringar blivit mer accepterade och anledningarna till varför man tatuerar sig är i dag många. Tidigare trodde man att tatueringarna hade religiösa, kulturella eller rent av medicinska betydelser, men i dag kan man tatuera in allt från minnen till figurer och texter – just för att de är en del av vem man är. 





Roliga fakta & att tänka på innan man tatuera sig

Det finns mängder av roliga anekdoter på nätet om tatueringar, och man behöver inte leta länge för att hitta allt ifrån knasiga lagar till märkliga motiv. Internet är även en bra plats att hitta inspiration på och man kan enkelt hitta motiv som tatueraren sedan kan skapa något nytt och personligt av. 
Det första man ska tänka på när man funderar på att göra en tatuering är vilket motiv man vill ha, och vart det ska sitta. Tänk på att tatueringen kommer att sitta på huden permanent, så se till att vara säker på att du verkligen vill ha den. Efter det är det dags att hitta en studio och en artist som man trivs bra med. Personkemin är minst lika viktig som att artisten är duktig på sitt yrke, och det är många tatuerar som uppskattar att man går in till dem och diskuterar motivet innan man bokar en behandling – så att båda parter är med på vad som ska göras. 





Att tänka på vid behandlingen

När det är dags att tatuera sig är det viktigt att man inte är sjuk, det vill säga att man har feber, att man inte är påverkad av alkohol eller smärtstillande (dessa gör mer åverkan än nytta) eller att man inte är gravid eller nyopererad. Tatueraren är den som bestämmer huruvida du är kry nog för behandlingen. Se även till att du har ätit innan så att blodsockret håller sig i schack. Om du vet med dig att det kommer att bli en längre sittning rekommenderas det att man har med sig något att ”snacksa” på under tiden. 



Att tänka på efteråt 

När tatueringen är klar är det viktigt man följer tatuerarens skötselråd. Precis som med ett sår ska man vara försiktig när man tvättar det, och låta det andas så mycket som möjligt. När det börjar att klia, vilket är ett tecken på att det läker, ska man även låta bli att ”pilla” på tatueringen. Ju mer man låter den läka i fred, desto snabbare går läkeprocessen. 

 

Läs hela inlägget »

För er som velat ha texten till nya låten "Vad Kostar Tant?" så kommer den här:


Vers 1:
Varje gång jag går ner på stan, så får jag alltid syn på den där karln.
Han stinker desperation och härsket svett, han är bland det värsta jag har sett. 
Med slitna jeans och liten söt mustasch, ser han ut att bo i ett garage.
Han synar mej och ser upp som han var kär, och hans ord till mej låter alltid såhär:
Vad kostar tant?



Refräng:
Det har du inte råd me pöjken min, ta din plånbok o försvinn, jag är i en annan klass än dej, du får aldrig mej!



Vers 2:
Jag går till min lokala mataffär, för att köpa lite mjölk o färska bär.
Strosar runt i frid o harmoni, så hör jag nått irriterande som ett bi.
När jag vänder mej för att se vad det var, får jag syn på denna osexiga karl. 
Han smyger fram o viskar i mitt öra, ord som jag aldrig mer vill höraaaa:
Vad kostar tant?



Refräng:
Det har du inte råd me pöjken min, ta din plånbok o försvinn, jag är i en annan klass än dej, du får aldrig mej!



Här hittar ni låten:




Snart är det även dags för musikvideo, untz untz! ;)

Läs hela inlägget »

NUUU är nya låten här för er som missat den! Låten heter "Vad Kostar Tant?" och finns nu ute på Spotify!

Inom kort så kommer den även att finnas på Youtube med riktigt urflippad musikvideo till, så håll utkik här i bloggen så kommer ni se när den dyker upp ;)

Här kan ni lyssna på låten:



Här får ni även en smygtitt på en del av musikvideon haha, vår fina inövade dans som ni kommer att få se inom kort ;)

Läs hela inlägget »

For my english speaking readers, here you got some information about my Online Coaching, you can see below what different services and programs I offer in my coaching:
 
 

Services & programs I offer:


8 weeks     184,20 USD

· Personal cost schedule 8 weeks
· Varied diet
· Cheat day once a week
· Also suitable for vegetarian
· Personal training program 8 weeks
· Updated program if required
· Beginner to Advanced
· Dietary supplement
· Contact with me every week

 
 

3 months     143,28 USD/month

· Personal nutrition schedule
· Varied diet
· Eating day once a week (Then you can eat free)
· Also suitable for vegetarian
· Personal training program
· Updated program if required
· Unlimited support
· Contact with me every week
· Supplementary schedule


 

6 months     122,76 USD/month

· Personal nutrition schedule
· Varied diet
· Cheat day once a week 
· Also suitable for vegetarian
· Personal training program
· Updated program if required
· Unlimited support
· Contact with me every week
· Supplementary schedule
 

Guide to 6-pack 49,03 USD

· The secret of my abs
· Training schedule for 6-pack
· Detailed pictures on exercises
· Instructions
· The schedule I follow
· Works on computer / mobile
· PDF file



If you are interested, please contact me below and indicate which of the alternatives you want to choose under the "Subject" field:



 

Some of my clients, and my own progress.

Läs hela inlägget »

Follow Me











 

Halloj! 
Mitt namn är Sandra Reiche och här kan ni följa mitt liv och min vardag!
Det bjuds på mycket träning, kost, värmländska sånger, modellbilder och en salig blandning av allt så hoppas det gillas! :) 

Kontakta mig på:
Info@sandrareiche.nu

Follow on Bloglovin

Ett tillfälligt fel har uppstått med Instagramflödet. Var vänlig försök igen senare.