Vatten-76webb

Klart man kan träna i sommarhettan

Sommaren är inte direkt årstiden då man vill stå inne på ett gym. Solen har verkligen varit framme hela sommaren och den verkar inte försvinna än på ett tag. För många är det en plåga att träna utomhus i gassande solsken, medan andra fullkomligt älskar det. Däremot kan det vara bra att känna till vad man behöver tänka extra på när man tränar i extrema temperaturer. 

("Gym, Girl, Workout - Must Credit to My S" (CC BY 2.0) av Witches Falls Cotages.)


Vad händer i kroppen? 
Det är mycket som händer i kroppen när temperaturen stiger och vi anstränger oss fysiskt. Först och främst börjar vi att svettas mer, vilket är kroppens sätt att kyla ned sig när temperaturen stiger. I normalt viloläge ligger kroppens genomsnittstemperatur på 37 grader, och när vi anstränger oss ökar den. Ökar den för mycket minskar prestationsförmågan och till slut orkar man inte längre. Det som händer då är att kroppen får värmeslag, och det är viktigt att man avbryter sin träning och får i sig vätska samt att man sänker kroppstemperaturen.

 
Vänj dig vid värmen
Om man är helt otränad, eller ur form, är ett hårt träningspass i stekande hetta inte att rekommendera. I ju bättre form man är desto bättre klarar kroppen av att reglera kroppstemperaturen. Enligt www.aktivtraning.se är ett tips att successivt vänja sig vid träning i värme, istället för att gå "all in" direkt. Börja med kortare, medelintensiva träningspass som du gradvis trappar upp. Då får du en chans att känna efter om du trivs med att träna utomhus i värmen, samt att du får en uppfattning om vilken typ av ansträngning du klarar av.


Varva ned
Dra samtidigt nytta av värmen och se till att varva ned med hjälp av vad sommaren har att erbjuda. Ta ett svalkande dopp i havet efter träningen. Ät en isglass och koppla av med en serie från Netflix på paddan, eller browsa runt i www.CasinoWings.se utbud av spelsajter som Boa Boa, Storspelare och Happy Hugo, från solstolen. Njut även av temperaturerna. 


Återställ balansen 
Det är alltid viktigt att återställa vätskebalansen och blodsockernivåerna efter ett hårt träningspass, men det är framför allt viktigt när man tränar i extrem värme. Då är det ännu viktigare att man får i sig tillräckligt med vätska och att man återställer saltnivåerna som svettas ut av kroppen.
 

("Person Holding Black Barbell - Credit to" (CC BY 2.0) av Toolstotal.)



Andra smarta tips
När man tränar utomhus i direkt solljus är det viktigt att man har rätt klädsel. Se till att klä dig i träningskläder som leder bort fukt och som inte klibbar fast mot kroppen och försvårar träningen. Var noga med att smörja in dig med en hög solskyddsfaktor, och att du har på dig en keps. Den som är extra värmekänslig kan enligt www.actic.se välja att träna tidigt morgonen eller senare på kvällen. Då är temperaturerna svalare och solen är inte lika brännande.
Och om det är en riktigt het sommardag är det faktiskt OK att skippa träningen. Ta en promenad på kvällen istället och njut av vad den svenska sommaren har att erbjuda. 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln