Vatten-76webb

2018 > 08

Som många av er kanske har sett i mina sociala medier så håller jag på att experimentera lite med kosten just nu. Jag har alltid varit väldigt enformig, antingen ätit vad jag känner för, eller gått på schema med den klassiska fördelningen av kolhydrater, protein och fett. Så när jag kom över en artikeln angående en kost som kallas "Carnivore" så blev jag för nyfiken för att inte testa!

Kosten består av enbart animaliska produkter, alltså kött, fisk och skaldjur, och även smör, ägg, grädde. Så hela kosten ser i princip ut som rött kött med en större klick smör till. Jag har ju alltid varit väldigt svag för blodigt kött, så för mej har denna kosten verkligen passat som handen i handsken!

Från ett experiment som bara skulle ha varat i en månad max så är jag inne på 4 månaden nu och jag räknat det korrekt. Jag har upplevt så många hälsofördelar för mig så jag har helt enkelt alldeles för svårt för att sluta! Jag är mycket piggare, har tappat överflödiga kilon och "svullnaden" jag upplevde av för mycket vätska i kroppen, att alltid få känslan av "matkoma" efter mina måltider har uteblivit, och jag har hållit mig friskare än någonsin under denna tiden!



Ni som följt mig under längre tid vet att jag lätt blir sjuk, förkyld, och drabbas av infektioner (bland annat lunginflammation och stafylokocker senast) med jämna mellanrum, och sedan jag startade med denna kosten så har jag varit frisk!



MEN, jag vill inte tala för heligt om denna kosten innan jag verkligen har det svart på vitt att det är bra för min kropp, så därför har jag just beställt ett stort hälsotest genom Medisera! De erbjuder olika hälsokontroller genom blodprov. Du kan alltså testa dig och se ifall du har brister på några vitaminer, kolla lever och njurfunktionen, se om du ligger i riskzon för diabetes och mycket mer. De erbjuder även allergitester, testosterontest m.m.

Så det vill jag verkligen rekommendera er, att investera i sin hälsa är en bra grej och här får du reda på hur det står till i kroppen och om det finns något du kan förbättra.

Så nu är jag mycket spänd och nyfiken på vad mitt test kommer att visa efter flera månader på en sådan speciell kost! Jag kommer såklart dela med mig av mina testresultat här i bloggen så håll utkik. Jag kommer att åka till provtagningstället i Göteborg under nästa vecka sen är det bara att vänta och se vad resultatet visar.

 

Bild: Sven Erkensten

Läs hela inlägget »

Sommaren är inte direkt årstiden då man vill stå inne på ett gym. Solen har verkligen varit framme hela sommaren och den verkar inte försvinna än på ett tag. För många är det en plåga att träna utomhus i gassande solsken, medan andra fullkomligt älskar det. Däremot kan det vara bra att känna till vad man behöver tänka extra på när man tränar i extrema temperaturer. 

("Gym, Girl, Workout - Must Credit to My S" (CC BY 2.0) av Witches Falls Cotages.)


Vad händer i kroppen? 
Det är mycket som händer i kroppen när temperaturen stiger och vi anstränger oss fysiskt. Först och främst börjar vi att svettas mer, vilket är kroppens sätt att kyla ned sig när temperaturen stiger. I normalt viloläge ligger kroppens genomsnittstemperatur på 37 grader, och när vi anstränger oss ökar den. Ökar den för mycket minskar prestationsförmågan och till slut orkar man inte längre. Det som händer då är att kroppen får värmeslag, och det är viktigt att man avbryter sin träning och får i sig vätska samt att man sänker kroppstemperaturen.

 
Vänj dig vid värmen
Om man är helt otränad, eller ur form, är ett hårt träningspass i stekande hetta inte att rekommendera. I ju bättre form man är desto bättre klarar kroppen av att reglera kroppstemperaturen. Enligt www.aktivtraning.se är ett tips att successivt vänja sig vid träning i värme, istället för att gå "all in" direkt. Börja med kortare, medelintensiva träningspass som du gradvis trappar upp. Då får du en chans att känna efter om du trivs med att träna utomhus i värmen, samt att du får en uppfattning om vilken typ av ansträngning du klarar av.


Varva ned
Dra samtidigt nytta av värmen och se till att varva ned med hjälp av vad sommaren har att erbjuda. Ta ett svalkande dopp i havet efter träningen. Ät en isglass och koppla av med en serie från Netflix på paddan, eller browsa runt i www.CasinoWings.se utbud av spelsajter som Boa Boa, Storspelare och Happy Hugo, från solstolen. Njut även av temperaturerna. 


Återställ balansen 
Det är alltid viktigt att återställa vätskebalansen och blodsockernivåerna efter ett hårt träningspass, men det är framför allt viktigt när man tränar i extrem värme. Då är det ännu viktigare att man får i sig tillräckligt med vätska och att man återställer saltnivåerna som svettas ut av kroppen.
 

("Person Holding Black Barbell - Credit to" (CC BY 2.0) av Toolstotal.)



Andra smarta tips
När man tränar utomhus i direkt solljus är det viktigt att man har rätt klädsel. Se till att klä dig i träningskläder som leder bort fukt och som inte klibbar fast mot kroppen och försvårar träningen. Var noga med att smörja in dig med en hög solskyddsfaktor, och att du har på dig en keps. Den som är extra värmekänslig kan enligt www.actic.se välja att träna tidigt morgonen eller senare på kvällen. Då är temperaturerna svalare och solen är inte lika brännande.
Och om det är en riktigt het sommardag är det faktiskt OK att skippa träningen. Ta en promenad på kvällen istället och njut av vad den svenska sommaren har att erbjuda. 

Läs hela inlägget »

Follow Me











 

Halloj! 
Mitt namn är Sandra Reiche och här kan ni följa mitt liv och min vardag!
Det bjuds på mycket träning, kost, värmländska sånger, modellbilder och en salig blandning av allt så hoppas det gillas! :) 

Kontakta mig på:
Info@sandrareiche.nu

Follow on Bloglovin

Ett tillfälligt fel har uppstått med Instagramflödet. Var vänlig försök igen senare.